شگفتی های جهان هستی

بایگانی
پیوندها

کشف سنگ آتشفشانی در ماه

دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۰۳:۵۴ ب.ظ


دانشمندان چینی می گویند کاوشگر کوچک یوتو این سنگ را در بخشی از ماموریت بدون سرنشین چانگ ۳ در ماه کشف کرده است. یوتو(به معنی خرگوش یشمی) که سال ۲۰۱۳ در ماه مستقر شد، این ترکیب مواد معدنی را که پیش از این هرگز مشاهده نشده بود در یک جریان قدیمی از مواد مذاب در ساختار موسوم به حوضه ایمبریوم ( Mare Imbrium) کشف کرده است. حوضه ایمبریوم زمانی ایجاد می شود که مواد مذاب یک گودال قدیمی را در ماه پر می کنند.

اگرچه اطلاعات جمع‌آوری شده توسط مدارگرد‌های دیگر اطلاعاتی درباره انواع مختلف سنگ‌های آتشفشانی که سطح ماه را پوشانده‌اند در اختیار دانشمندان قرار داده‌اند، اما این نخستین باری است که از دهه ۱۹۷۰ تاکنون امکان نمونه‌برداری مستقیم از این سنگ‌ها فراهم آمده‌ است. محققان براساس اطلاعاتی که از آزمایش‌ توسط تجهیزات کاوشگر یوتو روی نمونه سنگ به ثبت رسیده‌ است براین باورند سنگ کشف شده از منطقه‌ای نسبتا جدید‌تر از ماه که ۲٫۹۶ میلیارد سال پیش تشکیل شده به دست آمده‌ است. باتوجه به قدمت ۴٫۵ میلیارد سالی ماه، و آتشفشانی که ۵۰۰ میلیون سال پس از تولد ماه به واسطه گرمای درونی ناشی از فرسایش رادیواکتیو روی این جرم ایجاد شدند،‌ کشف جدید می‌تواند به درک بهتر فعالیت‌های جوانترین آتشفشان‌های ماه که مدت‌هاست خاموش شده‌اند، به دانشمندان کمک کند.
به گفته محققان دانشگاه واشنگتن،‌ کشف جدید نشان می‌دهد در گوشته ماه نسبت به گوشته زمین یکنواختی کمتری وجود دارد و با نسبت دادن ساختار شیمیایی با سن ماه،‌ می‌توان روند تغییر آتشفشان‌ها در ماه را مشاهده کرد. محققان با استفاده از تجهیزاتی مانند طیف‌نگار پرتو ایکس ذرات آلفا و تصویربردار ابرطیفی فروسرخ که روی کاوشگر یوتو نصب شده‌اند توانستند ترکیبات شیمیایی درون این سنگ را، تیتانیوم و آهن، با دقتی بالا تشخیص دهند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Nature منتشر شده است.
سایت علمی بیگ بنگ
 منابع: sciencealert.com , theguardian.com

۹۵/۰۳/۲۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
ناهید جهان بخش

اخبار نجوم

ماه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی