شگفتی های جهان هستی

بایگانی
پیوندها

۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

اولین سرنخ از ذرات زیر اتمی گلوئون در سال ۱۹۷۲ و در جریان آزمایش‌های دو فیزیکدان به نام ماری جلمن و هارالد فریتش مشخص شد. در جریان مطالعات اخیر پروفسور آنتون ریبن، از دانشگاه صنعتی وین، که با همکاری یکی از دانشجویان خود به نام فردریک برنر انجام گرفت، مراحل تئوری‌سازی نیروی ناشناس ناشی از فروپاشی هسته با موفقیت انجام شد.

ناهید جهان بخش
۳۱ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۴۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

براساس گزارش ساینس الرت به نقل از همشهری،‌ از آنجایی که نور پدیده‌ای فراگیر است که مطالعات زیادی روی آن انجام شده‌ است،‌ شاید تصور کنید همه‌چیز را درباره آن می‌دانید. اما دانشمندان سال گذشته ویژگی بنیادی جدیدی را در نور کشف کردند و اکنون گروهی از فیزیکدانان در دانشگاه دوبلین نشان دادند که نور می‌تواند شکلی کاملا متفاوت به خود بگیرد. یکی از شیوه‌های اندازه‌گیری پرتو نوری استفاده از کمیت تکانه زاویه‌ای یا تکانه دورانی است، کمیت ثابتی که میزان چرخش نور را محاسبه می‌کند و تا‌ به‌ امروز فرض براین بود که در تمامی حالت‌های نور تکانه دورانی برابر عدد صحیحی است که مضرب ثابت پلانک است،‌ثابتی فیزیکی که میزان تاثیرات کوانتومی را برآورد می‌کند.

ناهید جهان بخش
۳۱ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۳۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

به نقل از ایسنا، دانشمندان از مدل استاندارد فیزیک ذرات برای توضیح کل فیزیک قابل مشاهده استفاده می‌کنند. نیروهای اصلی این مدل شامل الکترومغناطیس، گرانش و نیروی هسته‌ای ضعیف و نیروی هسته ای قوی هستند. مدل استاندارد قادر نیست ماده تاریک را توضیح دهد. از این رو دانشمندان به جستجو برای سایر نیروهای احتمالی از جمله نیروی پنجم ادامه داده‌اند.

ناهید جهان بخش
۳۱ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۳۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


دانشمندان چینی می گویند کاوشگر کوچک یوتو این سنگ را در بخشی از ماموریت بدون سرنشین چانگ ۳ در ماه کشف کرده است. یوتو(به معنی خرگوش یشمی) که سال ۲۰۱۳ در ماه مستقر شد، این ترکیب مواد معدنی را که پیش از این هرگز مشاهده نشده بود در یک جریان قدیمی از مواد مذاب در ساختار موسوم به حوضه ایمبریوم ( Mare Imbrium) کشف کرده است. حوضه ایمبریوم زمانی ایجاد می شود که مواد مذاب یک گودال قدیمی را در ماه پر می کنند.

ناهید جهان بخش
۲۴ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۵۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

گرینت لوییس در این مقاله بررسی میکند چرا مُبلغ تکنولوژی “ایلان ماسک” کاملا معتقد است که ما بخشی از یک شبیه سازی کامپیوتری عظیم هستیم. آیا ما و جهانی که ساکن آن هستیم یک شبیه سازی است؟ مدیر عامل اسپیس‌اکس و تسلا موتورز، اینگونه می اندیشد و به ما می گوید احتمال اینکه که ما در واقع به طور فیزیکی وجود داشته باشیم، تا حد زیادی اندک است: بسیار محتمل است که ما چرخش ِ داده ای در یک ابر کامپیوترِعظیم شخص دیگری باشیم. چه چیز سبب چنین نتیجه گیری عجیبی از سوی او شده است؟

ناهید جهان بخش
۲۴ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۳۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر